Intipati
Rancangan Perniagaan
Di dalam proses penyediaan Rancangan
Perniagaan ramai pengusaha atau pemilik mengambil jalan ringkas menyediakan
pelan perniagaan mereka. Ini kerana kurangnya nilai pemahaman individu tersebut
mengenai kepentingan Rancangan Perniagaan
itu disediakan.
Hampir setiap perniagaan memerlukan Rancangan
Perniagaan. Kurangnya perancangan yang tepat adalah salah satu alasan yang
paling sering dikutip untuk kegagalan di dalam perniagaan. Rancangan Perniagaan membantu syarikat mengenal pasti tujuan dan
sasaran dan menyediakan mereka dengan taktik dan strategi untuk mencapai tujuan
tersebut. Mereka tidak dokumen sejarah, melainkan, mereka mewujudkan satu set
keputusan pengurusan tentang langkah-langkah yang diperlukan untuk perniagaan
untuk mencapai tujuan dan melaksanakan sesuai dengan kemampuannya.
Sepertimana disebutkan di dalam Definisi
Rancangan Perniagaan sebelum ini, Rancangan
Perniagaan bukan hanya terletak pada susunan-susunan ayat atau teorikal
andaian mengenai perjalanan perniagaan itu dijalankan. Ianya perlu dirangkumi
dengan logikal analisis berdasarkan ketetapan fakta dan maklumat yang diterima
samada melalui:
Proses
Pembelajaran
Melalui kursus-kursus asas keusahawanan atau perniagaan yang ada
ditawarkan oleh pelbagai pihak samada daripada agensi kerajaan (cth: MARA, PNB, SMECorp dan sebagainya) atau
sektor swasta (cth: Richworks dan
sebagainya). Ini penting bagi melengkapkan seseorang itu cara amali
pengendalian pengurusan perniagaan dijalankan. Kaedah ini dapat memberikan
pendedahan kepada mereka kesesuaian, proses-proses dan aspek yang perlu diutamakan
di dalam penyediaan Rancangan Perniagaan
mengikut perniagaan yang ingin dijalankan.
Proses Kajian
Potensi 70% usahawan bumiputera GAGAL di dalam perniagaan bukan kerana
modal tetapi kerana mereka GAGAL menjalankan sebarang kajian sebelum memulakan perniagaan.
Sebelum memulakan perniagaan, apa yang diperlukan adalah kajian yang mendalam
tentang perniagaan yang ingin dijalankan. Di dalam kajian tersebut terdapat
empat (4) faktor penting yang harus diteliti iaitu; KEKUATAN, KELEMAHAN, PELUANG dan SAINGAN (ANCAMAN).
Proses
Pengalaman
Boleh dikatakan 90% usahawan bumiputera yang BERJAYA di dalam
perniagaan mempunyai pengalaman gagal buat pertama kali sebelumnya. Pengalaman
kegagalan yang dihadapi dijadikan iktibar dan persiapan perancangan untuk
perniagaan kali kedua dilakukan secara rapi berdasarkan kekurangan dan
kesilapan yang dilakukan sebelum ini.
No comments:
Post a Comment