Apa itu ‘TRADEMARK’
Tanda Perniagaan atau dikenali sebagai
‘TRADEMARK’ adalah simbol, tanda dan nama/perkataan yang mengaitkan sesuatu
produk atau perkhidmatan dengan pemiliknya. Ramai di antara usahawan bumiputera
tidak mengerti dan kurang memahami kegunaan dan kepentingan Tanda Perniagaan (TRADEMARK) ini. Apa
yang dikesali adalah pemahaman mereka terhadap Tanda Perniagaan (TRADEMARK) hanyalah semata-mata ‘signboard’ atau
‘head banner’ atau logo perniagaan sudah memadai untuk dijadikan sebagai Tanda Perniagaan (TRADEMARK) bagi
perniagaan mereka. Ada juga yang menggunakan tanda perkataan sepertimana di
bawah ini;
Dan tanpa mereka sedari, penggunaan perkataan
sepertimana di atas banyak dilakukan atas dasar suka-suka, untuk menambahkan
daya tarikan, mengikut trend atau menonjolkan kecanggihan di dalam entiti
perniagaan mereka dan ini adalah KESALAHAN BESAR jika digunakan tanpa
didaftarkan dengan pihak berwajib.
Untuk pengetahuan, undang-undang ‘TRADEMARK’ sudah
ada diwujudkan di Malaysia bagi melindungi pengguna daripada kekeliruan dan
juga melindungi pemilik perniagaan daripada persaingan yang tidak sihat. Ini
kerana, bagi mereka yang menjalankan perniagaan secara komersil dan bertujuan
perdagangan (transaksi jual-beli), selayaknya mendapatkan perlindungan
‘TRADEMARK’ agar dapat melindungi perniagaan mereka daripada sebarang peniruan,
persaingan tidak sihat atau penggunaan nama dan konsep perniagaan yang hampir
sama.
Sebagai
contoh: Kes McDonalds vs. McCurry, Kuala
Lumpur.
Di dalam kes ini, pihak McDonalds telah menyaman
McCurry kerana menggunakan perkataan “Mc” dan penggunaan warna konsep
perniagaan yang hampir sama. Secara tidak langsung, ini boleh menjejaskan
perniagaan McDonalds dan juga menimbulkan kekeliruan dan kerugian ke atas
McDonalds untuk jangka panjang sekiranya tindakan undang-undang tidak di ambil
kerana kemungkinan akan ada mana-mana pihak yang akan mengikut jejak McCurry
meniru konsep McDonalds. Secara tidak langsung, penilaian imej penjenamaan nama
McDonalds akan terjejas teruk. Dan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur
akhirnya berpihak kepada McDonalds di dalam perbicaraan kes ini.
Walaubagaimanapun, perkataan “Mc” itu dimonopoli
sepenuhnya oleh McDonalds. Ini kerana, penggunaan nama yang sama atau hampir
sama adalah dibenarkan dengan syarat tidak menggunakan rupabentuk yang sama
atau seakan-akan sama dengan ‘TRADEMARK” jenama yang lain atau konsep
perniagaan yang dijalankan berbeza dan tidak dalam kategori yang sama.
Sebagai contoh: Penggunaan nama yang sama atau hampir sama tetapi tidak menggunakan
rupabentuk yang sama atau seakan-akan sama dengan ‘TRADEMARK’.
Atau, sebagai contoh: Penggunaan nama yang sama atau hampir sama tetapi konsep perniagaan
yang dijalankan berbeza dan tidak dalam kategori yang sama.
No comments:
Post a Comment