Multi-Level
Marketing (MLM)
Pada awal tahun 2000an merupakan tahun yang rancak bagi perniagaan
Multi-Level Marketing atau singkatannya MLM. Boleh dikatakan ramai bumiputera
kita yang menceburi bidang ini yang dikatakan melahirkan ramai jutawan segera.
Memang tidak dinafikan, terdapat berpuluh-puluh orang usahawan bumiputera kita
yang digelar jutawan melalui perniagaan Multi-Level
Marketing (MLM) ini tetapi tidak
kurang juga beribu-ribu orang yang gagal mengikuti impak keberkesanan
perniagaan ini.
Persoalannya di sini, MENGAPA ada yang berjaya dan MENGAPA ada yang
tidak berjaya? Bagi mereka yang berjaya di dalam perniagaan Multi-Level Marketing (MLM) adalah satu
kejayaan yang tidak mudah dikecapi manakala mereka yang tidak berjaya akan cuba
menafsir dengan tafsiran yang negatif sehingga memberikan pelbagai tohmahan dan
persepsi seperti perniagaan ini satu penipuan.
Perniagaan Multi-Level Marketing
(MLM) bukanlah satu penipuan, dan sekiranya ianya perniagaan yang menipu
orang ramai maka pihak berwajib seperti Kementerian Perdagangan dan Hal-Ehwal
Pengguna akan mengambil tindakan undang-undang ke atas syarikat yang
menganjurkan skim Multi-Level Marketing
(MLM) ini. Boleh dikatakan, setiap syarikat yang ingin menjalankan
perniagaan Multi-Level Marketing (MLM)
ini perlu mendaftar dan mendapatkan lesen terlebih dahulu dengan pihak
Kementerian sebelum memulakan pemasaran mereka, dan lesen yang diperolehi akan
diperbaharui mengikut tempoh yang telah ditetapkan. Sekiranya syarat-syarat
yang diperuntukkan ke atas syarikat tersebut atau terdapat penyelewangan atau
penipuan berlaku ke atas pelabur (usahawan) atau pembeli, pihak Kementerian
akan mengambil tindakan undang-undang dan lesen perniagaan untuk penganjuran
skim Multi-Level Marketing (MLM) akan
ditarik balik dengan kadar segera.
No comments:
Post a Comment